۔ (۱۱۸۸۰)۔ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَبْدِ اللّٰہِ بْنِ کَعْبِ بْنِ مَالِکٍ: أَنَّ عَبْدَ اللّٰہِ بْنَ کَعْبِ بْنِ مَالِکٍ، وَکَانَ قَائِدَ کَعْبٍ مِنْ بَنِیہِ حِینَ عَمِیَ، قَالَ: سَمِعْتُ کَعْبَ بْنَ مَالِکٍ یُحَدِّثُ حَدِیثَہُ حِینَ تَخَلَّفَ عَنْ رَسُولِ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم فِی غَزْوَۃِ تَبُوکَ، فَقَالَ کَعْبُ بْنُ مَالِکٍ: لَمْ أَتَخَلَّفْ عَنْ رَسُولِ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم فِی غَزْوَۃٍ غَیْرِہَا قَطُّ إِلَّا فِی غَزْوَۃِ تَبُوکَ، غَیْرَ أَنِّی کُنْتُ تَخَلَّفْتُ فِی غَزْوَۃِ بَدْرٍ وَلَمْ یُعَاتِبْ أَحَدًا تَخَلَّفَ عَنْہَا، إِنَّمَا خَرَجَ رَسُولُ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم یُرِیدُ عِیرَ قُرَیْشٍ حَتّٰی جَمَعَ اللّٰہُ بَیْنَہُمْ وَبَیْنَ عَدُوِّہِمْ عَلٰی غَیْرِ مِیعَادٍ،
وَلَقَدْ شَہِدْتُ مَعَ رَسُولِ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم لَیْلَۃَ الْعَقَبَۃِ حِینَ تَوَافَقْنَا عَلَی الْإِسْلَامِ، مَا أُحِبُّ أَنَّ لِی بِہَا مَشْہَدَ بَدْرٍ، وَإِنْ کَانَتْ بَدْرٌ أَذْکَرَ فِی النَّاسِ مِنْہَا وَأَشْہَرَ، وَکَانَ مِنْ خَبَرِی حِینَ تَخَلَّفْتُ عَنْ رَسُولِ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم فِی غَزْوَۃِ تَبُوکَ لِأَنِّی لَمْ أَکُنْ قَطُّ أَقْوٰی وَلَا أَیْسَرَ مِنِّی حِینَ تَخَلَّفْتُ عَنْہُ فِی تِلْکَ الْغَزَاۃِ، وَاللّٰہِ مَا جَمَعْتُ قَبْلَہَا رَاحِلَتَیْنِ قَطُّ حَتّٰی جَمَعْتُہَا فِی تِلْکَ الْغَزَاۃِ، وَکَانَ رَسُولُ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم قَلَّمَا یُرِیدُ غَزَاۃً یَغْزُوہَا إِلَّا وَرّٰی بِغَیْرِہَا حَتّٰی کَانَتْ تِلْکَ الْغَزَاۃُ فَغَزَاہَا رَسُولُ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم فِی حَرٍّ شَدِیدٍ، وَاسْتَقْبَلَ سَفَرًا بَعِیدًا وَمَفَازًا، وَاسْتَقْبَلَ عَدُوًّا کَثِیرًا، فَجَلَا لِلْمُسْلِمِینَ أَمْرَہُ لِیَتَأَہَّبُوا أُہْبَۃَ عَدُوِّہِمْ، فَأَخْبَرَہُمْ بِوَجْہِہِ الَّذِی یُرِیدُ، وَالْمُسْلِمُونَ مَعَ رَسُولِ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کَثِیرٌ، لَا یَجْمَعُہُمْ کِتَابُ حَافِظٍ یُرِیدُ الدِّیوَانَ، فَقَالَ کَعْبٌ: فَقَلَّ رَجُلٌ یُرِیدُ یَتَغَیَّبُ إِلَّا ظَنَّ أَنَّ ذٰلِکَ سَیُخْفٰی لَہُ مَا لَمْ یَنْزِلْ فِیہِ وَحْیٌ مِنَ اللّٰہِ عَزَّ وَجَلَّ، وَغَزَا رَسُولُ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم تِلْکَ الْغَزْوَۃَ حِینَ طَابَتِ الثِّمَارُ وَالظِّلُّ، وَأَنَا إِلَیْہَا أَصْعَرُ، فَتَجَہَّزَ إِلَیْہَا رَسُولُ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم وَالْمُؤْمِنُونَ مَعَہُ، وَطَفِقْتُ أَغْدُو لِکَیْ أَتَجَہَّزَ مَعَہُ فَأَرْجِعَ وَلَمْ أَقْضِ شَیْئًا، فَأَقُولُ فِی نَفْسِی أَنَا قَادِرٌ عَلٰی ذٰلِکَ، إِذَا أَرَدْتُ فَلَمْ یَزَلْ کَذٰلِکَ یَتَمَادٰی بِی حَتّٰی شَمَّرَ بِالنَّاسِ الْجِدُّ، فَأَصْبَحَ رَسُولُ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم غَادِیًا وَالْمُسْلِمُونَ مَعَہُ، وَلَمْ أَقْضِ مِنْ جَہَازِی شَیْئًا، فَقُلْتُ: الْجَہَازُ بَعْدَ یَوْمٍ أَوْ یَوْمَیْنِ، ثُمَّ أَلْحَقُہُمْ، فَغَدَوْتُ بَعْدَ مَا فَصَلُوْا لِأَتَجَہَّزَ فَرَجَعْتُ وَلَمْ أَقْضِ شَیْئًا مِنْ جَہَازِی، ثُمَّ غَدَوْتُ فَرَجَعْتُ وَلَمْ أَقْضِ شَیْئًا، فَلَمْ یَزَلْ ذٰلِکَ یَتَمَادٰی بِی حَتّٰی أَسْرَعُوْا وَتَفَارَطَ الْغَزْوُ، فَہَمَمْتُ أَنْ أَرْتَحِلَ فَأُدْرِکَہُمْ وَلَیْتَ أَنِّی فَعَلْتُ، ثُمَّ لَمْ یُقَدَّرْ ذٰلِکَ لِی، فَطَفِقْتُ إِذَا خَرَجْتُ فِی النَّاسِ بَعْدَ خُرُوجِ رَسُولِ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم فَطُفْتُ فِیہِمْ یَحْزُنُنِی أَنْ لَا أَرٰی إِلَّا رَجُلًا مَغْمُوصًا عَلَیْہِ فِی النِّفَاقِ أَوْ رَجُلًا مِمَّنْ عَذَرَہُ اللّٰہُ وَلَمْ یَذْکُرْنِی رَسُولُ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم حَتّٰی بَلَغَ تَبُوکَ، فَقَالَ وَہُوَ جَالِسٌ فِی الْقَوْمِ بِتَبُوکَ: ((مَا فَعَلَ کَعْبُ بْنُ مَالِکٍ؟)) قَالَ رَجُلٌ مِنْ بَنِی سَلِمَۃَ: حَبَسَہُ یَا رَسُولَ اللّٰہِ! بُرْدَاہُ وَالنَّظَرُ فِی عِطْفَیْہِ، فَقَالَ لَہُ مُعَاذُ بْنُ جَبَلٍ: بِئْسَمَا قُلْتَ، وَاللّٰہِ یَا رَسُولَ اللّٰہِ! مَا عَلِمْنَا عَلَیْہِ إِلَّا خَیْرًا، فَسَکَتَ رَسُولُ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم فَقَالَ کَعْبُ بْنُ مَالِکٍٔٔ: فَلَمَّا بَلَغَنِی أَنَّ رَسُولَ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم قَدْ تَوَجَّہَ قَافِلًا مِنْ تَبُوکَ حَضَرَنِی بَثِّی فَطَفِقْتُ أَتَفَکَّرُ الْکَذِبَ، وَأَقُولُ بِمَاذَا أَخْرُجُ مِنْ سَخَطِہِ غَدًا أَسْتَعِینُ عَلٰی ذٰلِکَ کُلَّ ذِی رَأْیٍ مِنْ أَہْلِی، فَلَمَّا قِیلَ إِنَّ رَسُولَ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم قَدْ أَظَلَّ قَادِمًا زَاحَ عَنِّی الْبَاطِلُ وَعَرَفْتُ أَنِّی لَنْ أَنْجُوَ مِنْہُ بِشَیْئٍ أَبَدًا فَأَجْمَعْتُ صِدْقَہُ، وَصَبَّحَ رَسُولُ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم وَکَانَ إِذَا قَدِمَ مِنْ سَفَرٍ بَدَأَ بِالْمَسْجِدِ فَرَکَعَ فِیہِ رَکْعَتَیْنِ ثُمَّ جَلَسَ لِلنَّاسِ، فَلَمَّا فَعَلَ ذٰلِکَ جَائَ ہُ الْمُتَخَلِّفُونَ فَطَفِقُوْا یَعْتَذِرُوْنَ إِلَیْہِ وَیَحْلِفُونَ لَہُ وَکَانُوا بِضْعَۃً وَثَمَانِینَ رَجُلًا، فَقَبِلَ مِنْہُمْ رَسُولُ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم عَلَانِیَتَہُمْ، وَیَسْتَغْفِرُ لَہُمْ، وَیَکِلُ سَرَائِرَہُمْ إِلَی اللّٰہِ تَبَارَکَ وَتَعَالٰی حَتّٰی جِئْتُ، فَلَمَّا سَلَّمْتُ عَلَیْہِ تَبَسَّمَ تَبَسُّمَ الْمُغْضَبِ، ثُمَّ قَالَ لِی: ((تَعَالَ۔)) فَجِئْتُ أَمْشِی حَتّٰی جَلَسْتُ بَیْنَ یَدَیْہِ، فَقَالَ لِی: ((مَا خَلَّفَکَ؟ أَلَمْ تَکُنْ قَدِ اسْتَمَرَّ ظَہْرُکَ؟)) قَالَ: فَقُلْتُ: یَا رَسُولَ اللّٰہِ! إِنِّی لَوْ جَلَسْتُ عِنْدَ غَیْرِکَ مِنْ أَہْلِ الدُّنْیَا لَرَأَیْتُ أَنِّی أَخْرُجُ مِنْ سَخْطَتِہِ بِعُذْرٍ، لَقَدْ أُعْطِیتُ جَدَلًا وَلٰکِنَّہُ وَاللّٰہِ لَقَدْ عَلِمْتُ لَئِنْ حَدَّثْتُکَ الْیَوْمَ حَدِیثَ کَذِبٍ تَرْضٰی عَنِّی بِہِ لَیُوشِکَنَّ اللّٰہُ تَعَالٰی یُسْخِطُکَ عَلَیَّ، وَلَئِنْ حَدَّثْتُکَ الْیَوْمَ بِصِدْقٍ تَجِدُ عَلَیَّ فِیہِ إِنِّی لَأَرْجُو قُرَّۃَ عَیْنِی عَفْوًا مِنَ اللّٰہِ تَبَارَکَ وَتَعَالٰی، وَاللّٰہِ مَا کَانَ لِی عُذْرٌ، وَاللّٰہِ مَا کُنْتُ قَطُّ أَفْرَغَ وَلَا أَیْسَرَ مِنِّی حِینَ تَخَلَّفْتُ عَنْکَ، قَالَ رَسُولُ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم ((أَمَّا ہٰذَا فَقَدْ صَدَقَ فَقُمْ حَتّٰی یَقْضِیَ اللّٰہُ تَعَالٰی فِیکَ۔)) فَقُمْتُ وَبَادَرَتْ رِجَالٌ مِنْ بَنِی سَلِمَۃَ فَاتَّبَعُونِی فَقَالُوْا لِی: وَاللّٰہِ! مَا عَلِمْنَاکَ کُنْتَ أَذْنَبْتَ ذَنْبًا قَبْلَ ہٰذَا، وَلَقَدْ عَجَزْتَ أَنْ لَا تَکُونَ اعْتَذَرْتَ إِلٰی رَسُولِ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم بِمَا اعْتَذَرَ بِہِ الْمُتَخَلِّفُونَ، لَقَدْ کَانَ کَافِیَکَ مِنْ ذَنْبِکَ اسْتِغْفَارُ رَسُولِ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم لَکَ، قَالَ: فَوَاللّٰہِ! مَا زَالُوْا یُؤَنِّبُونِّی حَتّٰی أَرَدْتُ أَنْ أَرْجِعَ فَأُکَذِّبَ نَفْسِی، قَالَ: ثُمَّ قُلْتُ لَہُمْ: ہَلْ لَقِیَ ہٰذَا مَعِی أَحَدٌ؟ قَالُوْا: نَعَمْ، لَقِیَہُ مَعَکَ رَجُلَانِ قَالَا مَا قُلْتَ، فَقِیلَ لَہُمَا مِثْلُ مَا قِیلَ لَکَ، قَالَ: فَقُلْتُ لَہُمْ: مَنْ ہُمَا؟ قَالُوْا: مُرَارَۃُ بْنُ الرَّبِیعِ الْعَامِرِیُّ وَہِلَالُ بْنُ أُمَیَّۃَ الْوَاقِفِیُّ، قَالَ: فَذَکَرُوْا لِی رَجُلَیْنِ صَالِحَیْنِ قَدْ شَہِدَا بَدْرًا لِی فِیہِمَا أُسْوَۃٌ، قَالَ: فَمَضَیْتُ حِینَ ذَکَرُوْہُمَا لِی، قَالَ: وَنَہٰی رَسُولُ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم الْمُسْلِمِینَ عَنْ کَلَامِنَا أَیُّہَا الثَّلَاثَۃُ مِنْ بَیْنِ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْہُ فَاجْتَنَبَنَا النَّاسُ، قَالَ: وَتَغَیَّرُوا لَنَا حَتّٰی تَنَکَّرَتْ لِی مِنْ نَفْسِی الْأَرْضُ فَمَا ہِیَ بِالْأَرْضِ الَّتِی کُنْتُ أَعْرِفُ، فَلَبِثْنَا عَلٰی ذَلِکَ خَمْسِینَ لَیْلَۃً، فَأَمَّا صَاحِبَایَ فَاسْتَکَانَا وَقَعَدَا فِی بُیُوتِہِمَا یَبْکِیَانِ،ٔ وَأَمَّا أَنَا فَکُنْتُ أَشَبَّ الْقَوْمِ وَأَجْلَدَہُمْ فَکُنْتُ أَشْہَدُ الصَّلَاۃَ مَعَ الْمُسْلِمِینَ وَأَطُوفُ بِالْأَسْوَاقِ وَلَا یُکَلِّمُنِی أَحَدٌ، وَآتِی رَسُولَ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم وَہُوَ فِی مَجْلِسِہِ بَعْدَ الصَّلَاۃِ، فَأُسَلِّمُ عَلَیْہِ فَأَقُولُ فِی نَفْسِی حَرَّکَ شَفَتَیْہِ بِرَدِّ السَّلَامِ أَمْ لَا؟ ثُمَّ أُصَلِّی قَرِیبًا مِنْہُ وَأُسَارِقُہُ النَّظَرَ، فَإِذَا أَقْبَلْتُ عَلٰی صَلَاتِی نَظَرَ إِلَیَّ، فَإِذَا الْتَفَتُّ نَحْوَہُ أَعْرَضَ حَتّٰی إِذَا طَالَ عَلَیَّ ذٰلِکَ مِنْ ہَجْرِ الْمُسْلِمِینَ، مَشَیْتُ حَتّٰی تَسَوَّرْتُ حَائِطَ أَبِی قَتَادَۃَ، وَہُوَ ابْنُ عَمِّی، وَأَحَبُّ النَّاسِ إِلَیَّ، فَسَلَّمْتُ عَلَیْہِ فَوَاللّٰہِ مَا رَدَّ عَلَیَّ السَّلَامَ، فَقُلْتُ لَہُ: یَا أَبَا قَتَادَۃَ! أَنْشُدُکَ اللّٰہَ ہَلْ تَعْلَمُ أَنِّی أُحِبُّ اللّٰہَ وَرَسُولَہُ؟ قَالَ: فَسَکَتَ، قَالَ: فَعُدْتُ فَنَشَدْتُہُ فَسَکَتَ فَعُدْتُ فَنَشَدْتُہُ، فَقَالَ: اللّٰہُ وَرَسُولُہُ أَعْلَمُ، فَفَاضَتْ عَیْنَایَ وَتَوَلَّیْتُ حَتّٰی تَسَوَّرْتُ الْجِدَارَ، فَبَیْنَمَا أَنَاأَمْشِی بِسُوقِ الْمَدِینَۃِ إِذَا نَبَطِیٌّ مِنْ أَنْبَاطِ أَہْلِ الشَّامِ مِمَّنْ قَدِمَ بِطَعَامٍ یَبِیعُہُ بِالْمَدِینَۃِ یَقُولُ: مَنْ یَدُلُّنِی عَلٰی کَعْبِ بْنِ مَالِکٍ؟ قَالَ: فَطَفِقَ النَّاسُ یُشِیرُونَ لَہُ إِلَیَّ حَتّٰی جَائَ، فَدَفَعَ إِلَیَّ کِتَابًا مِنْ مَلِکِ غَسَّانَ، وَکُنْتُ کَاتِبًا فَإِذَا فِیہِ: أَمَّا بَعْدُ! فَقَدْ بَلَغَنَا أَنَّ صَاحِبَکَ قَدْ جَفَاکَ، وَلَمْ یَجْعَلْکَ اللّٰہُ بِدَارِ ہَوَانٍ وَلَا مَضْیَعَۃٍ، فَالْحَقْ بِنَا نُوَاسِکَ، قَالَ: فَقُلْتُ: حِینَ قَرَأْتُہَا وَہٰذَا أَیْضًا مِنَ الْبَلَائِ، قَالَ: فَتَیَمَّمْتُ بِہَا التَّنُّورَ فَسَجَرْتُہُ بِہَا حَتّٰی إِذَا مَضَتْ أَرْبَعُونَ لَیْلَۃً مِنَ الْخَمْسِینَ إِذَا بِرَسُولِ رَسُولِ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم یَأْتِینِی فَقَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم یَأْمُرُکَ أَنْ تَعْتَزِلَ امْرَأَتَکَ، قَالَ: فَقُلْتُ: أُطَلِّقُہَا أَمْ مَاذَا أَفْعَلُ؟ قَالَ: بَلْ اعْتَزِلْہَا فَلَا تَقْرَبْہَا، قَالَ: وَأَرْسَلَ إِلٰی صَاحِبَیَّ بِمِثْلِ ذٰلِکَ، قَالَ: فَقُلْتُ لِامْرَأَتِی: الْحَقِی بِأَہْلِکِ فَکُونِی عِنْدَہُمْ حَتّٰی یَقْضِیَ اللّٰہُ فِی ہٰذَا الْأَمْرِ، قَالَ: فَجَاء َتِ امْرَأَۃُ ہِلَالِ بْنِ أُمَیَّۃَ رَسُولَ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم فَقَالَتْ لَہُ: یَا رَسُولَ اللّٰہِ إِنَّ ہِلَالًا شَیْخٌ ضَائِعٌ لَیْسَ لَہُ خَادِمٌ فَہَلْ تَکْرَہُ أَنْ أَخْدُمَہُ، قَالَ: ((لَا، وَلٰکِنْ لَا یَقْرَبَنَّکِ۔)) قَالَتْ: فَإِنَّہُ وَاللّٰہِ مَا بِہِ حَرَکَۃٌ إِلٰی شَیْئٍ، وَاللّٰہِ، مَا یَزَالُ یَبْکِی مِنْ لَدُنْ أَنْ کَانَ مِنْ أَمْرِکَ مَا کَانَ إِلٰی یَوْمِہِ ہٰذَا، قَالَ: فَقَالَ لِی بَعْضُ أَہْلِی: لَوِ اسْتَأْذَنْتَ رَسُولَ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم فِی امْرَأَتِکَ، فَقَدْ أَذِنَ لِامْرَأَۃِ ہِلَالِ بْنِ أُمَیَّۃَ أَنْ تَخْدُمَہُ، قَالَ: فَقُلْتُ: وَاللّٰہِ لَا اَسْتَأْذِنُ فِیْھَا رَسُوْلَ اللّٰہِ وَمَا اَدْرِیْ مَا یَقُوْلُ رَسُوْلُ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم اِذَا اسْتَأْذَنْتُہُ وَاَنَا رَجُلٌ شَابٌّ فَلَبِثْنَا بَعْدَ ذَالِکَ عَشْرَ لَیَالٍ کَمَالَ خَمْسِیْنَ لَیْلَۃً حِیْنَ نَھٰی عَنْ کَلَامِنَا قَالَ ثُمَّ صَلَّیْتُ صَلٰوۃَ الْفُجْرِ صَبَاحَ خَمْسِیْنَ لَیْلَۃً عَلَی ظَہْرِ بَیْتٍ مِنْ بُیُوتِنَا فَبَیْنَمَا أَنَا جَالِسٌ عَلَی الْحَالِ الَّتِی ذَکَرَ اللّٰہُ تَبَارَکَ وَتَعَالٰی مِنَّا، قَدْ ضَاقَتْ عَلَیَّ نَفْسِی، وَضَاقَتْ عَلَیَّ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ، سَمِعْتُ صَارِخًا أَوْفٰی عَلٰی جَبَلِ سَلْعٍ یَقُولُ بِأَعْلٰی صَوْتِہِ: یَا کَعْبَ بْنَ مَالِکٍ! أَبْشِرْ، قَالَ: فَخَرَرْتُ سَاجِدًا، وَعَرَفْتُ أَنْ قَدْ جَائَ فَرَجٌ، وَآذَنَ رَسُولُ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم بِتَوْبَۃِ اللّٰہِ تَبَارَکَ وَتَعَالٰی عَلَیْنَا، حِینَ صَلّٰی صَلَاۃَ الْفَجْرِ فَذَہَبَ النَّاسُ یُبَشِّرُونَنَا، وَذَہَبَ قِبَلَ صَاحِبَیَّ یُبَشِّرُونَ وَرَکَضَ إِلَیَّ رَجُلٌ فَرَسًا وَسَعٰی سَاعٍ مِنْ أَسْلَمَ، وَأَوْفَی الْجَبَلَ، فَکَانَ الصَّوْتُ أَسْرَعَ مِنْ الْفَرَسِ، فَلَمَّا جَائَ نِی الَّذِی سَمِعْتُ صَوْتَہُ یُبَشِّرُنِی، نَزَعْتُ لَہُ ثَوْبَیَّ فَکَسَوْتُہُمَا إِیَّاہُ بِبِشَارَتِہِ، وَاللّٰہِ! مَا أَمْلِکُ غَیْرَہُمَا یَوْمَئِذٍ فَاسْتَعَرْتُ ثَوْبَیْنِ فَلَبِسْتُہُمَا، فَانْطَلَقْتُ أَتَأَمَّمُ رَسُولَ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم یَلْقَانِی النَّاسُ فَوْجًا فَوْجًا یُہَنِّئُونِی بِالتَّوْبَۃِ یَقُوْلُوْنَ: لِیَہْنِکَ تَوْبَۃُ اللّٰہِ عَلَیْکُمْ، حَتّٰی دَخَلْتُ الْمَسْجِدَ، فَاِذَا رَسُوْلُ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم جَالِسٌ فِی الْمَسْجِدِ حَوْلَہُ النَّاسُ، فَقَامَ اِلَیَّ طَلْحَۃُ بْنُ عُبَیْدِ اللّٰہِ یُہَرْوِلُ حَتّٰی صَافَحَنِیْ وَہَنَّأَنِی وَاللّٰہِ مَا قَامَ إِلَیَّ رَجُلٌ مِنَ الْمُہَاجِرِینَ غَیْرَہُ، قَالَ: فَکَانَ کَعْبٌ لَا یَنْسَاہَا لِطَلْحَۃَ، قَالَ کَعْبٌ: فَلَمَّا سَلَّمْتُ عَلٰی رَسُولِ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم قَالَ وَہُوَ یَبْرُقُ وَجْہُہُ مِنْ السُّرُورِ: ((أَبْشِرْ بِخَیْرِ یَوْمٍ مَرَّ عَلَیْکَ مُنْذُ وَلَدَتْکَ أُمُّکَ۔)) قَالَ: قُلْتُ: أَمِنْ عِنْدِکَ! یَا رَسُولَ اللّٰہِ أَمْ مِنْ عِنْدِ اللّٰہِ؟ قَالَ: ((لَا، بَلْ مِنْ عِنْدِ اللّٰہِ۔)) قَالَ: وَکَانَ رَسُولُ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم إِذَا سُرَّ اسْتَنَارَ وَجْہُہُ کَأَنَّہُ قِطْعَۃُ قَمَرٍ حَتّٰی یُعْرَفَ ذٰلِکَ مِنْہُ، قَالَ: فَلَمَّا جَلَسْتُ بَیْنَ یَدَیْہِ، قَالَ: قُلْتُ: یَا رَسُولَ اللّٰہِ! إِنَّ مِنْ تَوْبَتِی أَنْ أَنْخَلِعَ مِنْ مَالِی صَدَقَۃً إِلَی اللّٰہِ تَعَالَی وَإِلٰی رَسُولِہِ، قَالَ رَسُولُ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم ((أَمْسِکْ بَعْضَ مَالِکَ فَہُوَ خَیْرٌ لَکَ۔)) قَالَ: فَقُلْتُ: إِنِّی أُمْسِکُ سَہْمِی الَّذِی بِخَیْبَرَ، قَالَ: فَقُلْتُ: یَا رَسُولَ اللّٰہِ! إِنَّمَا اللّٰہُ تَعَالٰی نَجَّانِی بِالصِّدْقِ،ٔ وَإِنَّ مِنْ تَوْبَتِی أَنْ لَا أُحَدِّثَ إِلَّا صِدْقًا مَا بَقِیتُ، قَالَ: فَوَاللّٰہِ! مَا أَعْلَمُ أَحَدًا مِنْ الْمُسْلِمِینَ أَبْلَاہُ اللّٰہُ مِنَ الصِّدْقِ فِی الْحَدِیثِ مُذْ ذَکَرْتُ ذٰلِکَ لِرَسُولِ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم أَحْسَنَ مِمَّا أَبْلَانِی اللّٰہُ تَبَارَکَ وَتَعَالٰی، وَاللّٰہِ! مَا تَعَمَّدْتُ کَذِبَۃً مُذْ قُلْتُ ذٰلِکَ لِرَسُولِ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم إِلٰی یَوْمِی ہٰذَا، وَإِنِّی لَأَرْجُو أَنْ یَحْفَظَنِی فِیمَا بَقِیَ، قَالَ: وَأَنْزَلَ اللّٰہُ تَبَارَکَ وَتَعَالٰی: {لَقَدْ تَابَ اللّٰہُ عَلَی النَّبِیِّ وَالْمُہَاجِرِینَ وَالْأَنْصَارِ الَّذِینَ اتَّبَعُوہُ فِی سَاعَۃِ الْعُسْرَۃِ مِنْ بَعْدِ مَا کَادَ یَزِیغُ قُلُوبُ فَرِیقٍ مِنْہُمْ ثُمَّ تَابَ عَلَیْہِمْ إِنَّہُ بِہِمْ رَئُ وْفٌ رَحِیمٌ وَعَلَی الثَّلَاثَۃِ الَّذِینَ خُلِّفُوا حَتّٰی إِذَا ضَاقَتْ عَلَیْہِمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَیْہِمْ أَنْفُسُہُمْ وَظَنُّوا أَنْ لَا مَلْجَأَ مِنَ اللّٰہِ إِلَّا إِلَیْہِ ثُمَّ تَابَ عَلَیْہِمْ لِیَتُوبُوْا إِنَّ اللّٰہَ ہُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ، یَا أَیُّہَا الَّذِینَ آمَنُوْا اتَّقُوا اللّٰہَ وَکُوْنُوْا مَعَ الصَّادِقِینَ} [التوبۃ: ۱۱۷۔۱۱۹] قَالَ کَعْبٌ: فَوَاللّٰہِ! مَا أَنْعَمَ اللّٰہُ تَبَارَکَ وَتَعَالٰی عَلَیَّ مِنْ نِعْمَۃٍ قَطُّ بَعْدَ أَنْ ہَدَانِی أَعْظَمَ فِی نَفْسِی مِنْ صِدْقِی رَسُولَ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم یَوْمَئِذٍ، أَنْ لَا أَکُونَ کَذَبْتُہُ فَأَہْلِکُ کَمَا ہَلَکَ الَّذِینَ کَذَبُوْہُ حِینَ کَذَبُوہُ، فَإِنَّ اللّٰہَ تَبَارَکَ وَتَعَالٰی قَالَ لِلَّذِینَ کَذَبُوہُ حِینَ کَذَبُوہُ شَرَّ مَا یُقَالُ لِأَحَدٍ فَقَالَ اللّٰہُ تَعَالَی: {سَیَحْلِفُونَ بِاللّٰہِ لَکُمْ إِذَا انْقَلَبْتُمْ إِلَیْہِمْ لِتُعْرِضُوْا عَنْہُمْ فَأَعْرِضُوا عَنْہُمْ إِنَّہُمْ رِجْسٌ وَمَأْوَاہُمْ جَہَنَّمُ جَزَائً بِمَا کَانُوْا یَکْسِبُونَ یَحْلِفُونَ لَکُمْ لِتَرْضَوْا عَنْہُمْ فَإِنْ تَرْضَوْا عَنْہُمْ، فَإِنَّ اللّٰہَ لَا یَرْضٰی عَنِ الْقَوْمِ الْفَاسِقِینَ} [التوبۃ: ۹۵۔ ۹۶] قَالَ: وَکُنَّا خُلِّفْنَا أَیُّہَا الثَّلَاثَۃُ عَنْ أَمْرِ أُولَئِکَ الَّذِینَ قَبِلَ مِنْہُمْ رَسُولُ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم حِینَ حَلَفُوْا، فَبَایَعَہُمْ وَاسْتَغْفَرَلَہُمْ فَأَرْجَأَ رَسُولُ اللّٰہِ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم أَمْرَنَا حَتّٰی قَضَی اللّٰہُ تَعَالٰی، فَبِذٰلِکَ قَالَ اللّٰہُ تَعَالَی: {وَعَلَی الثَّلَاثَۃِ الَّذِینَ خُلِّفُوْا} وَلَیْسَ تَخْلِیفُہُ إِیَّانَا وَإِرْجَاؤُہُ أَمْرَنَا الَّذِی ذَکَرَ مِمَّا خُلِّفْنَا بِتَخَلُّفِنَا عَنْ الْغَزْوِ، وَإِنَّمَا ہُوَ عَمَّنْ حَلَفَ لَہُ وَاعْتَذَرَ إِلَیْہِ فَقَبِلَ مِنْہُ۔ (مسند احمد: ۱۵۸۸۲)
عبد الرحمن بن عبد اللہ سے مروی ہے، وہ کہتے ہیں: عبداللہ بن کعب، جو اپنے باپ سیدنا کعب بن مالک رضی اللہ عنہ کے نابینا ہو جانے کی وجہ سے ان کے قائد تھے، وہ کہتے ہیں: سیدنا کعب بن مالک رضی اللہ عنہ نے اپنا واقعہ بیان کیا جب وہ غزوئہ تبوک سے پیچھے رہ گئے تھے۔ انھوں نے کہا: میں نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کے ساتھ تمام لڑائیوں میں شریک ہوا تھا، ما سوائے تبوک اور بدرکے، میں ان میں پیچھے رہ گیا تھا، مگر بدر میں پیچھے رہنے والوں پر اللہ تعالیٰ کا عتاب نہیں ہوا، نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کی اس جنگ میں غرض یہ تھی کہ قافلہ قریش کا تعاقب کیا جائے، دشمنوں کو اللہ تعالیٰ نے اچانک حائل کردیا اور جنگ ہوگئی، میں عقبہ والی رات کو نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کی خدمت میں حاضر ہوا، آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے سب سے اسلام پر قائم رہنے کا عہد لیا تھا اور مجھے تو عقبہ والی وہ رات غزوۂ بدر کے مقابلہ میں عزیز ہے، اگرچہ جنگ بدر کو لوگوں میں زیادہ شہرت حاصل ہے اور جنگ تبوک کا واقعہ یہ ہے کہ اس جنگ سے پہلے کبھی بھی میرے پاس دو سواریاں جمع نہیں ہوئی تھیں، اس غزوہ کے وقت میں دو سواریوں کا مالک تھا، اس کے علاوہ نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کا یہ دستور تھا کہ جب کہیں جنگ کا خیال کرتے تو صاف صاف پتہ نشان اور جگہ نہیں بتاتے تھے، بلکہ کچھ گول مول الفاظ میں بات ظاہر کرتے تھے تاکہ لوگ دوسرا مقام سمجھتے رہیں، غرض جب لڑائی کا وقت آیا تو گرمی بہت شدید تھی، راستہ طویل تھا اور بے آب و گیاہ تھا، دشمن کی تعداد زیادہ تھی، لہٰذا آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے مسلمانوں کو پورے طور پر آگاہ کردیا کہ ہم تبوک جا رہے ہیں تاکہ تیاری کرلیں، اس وقت نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کے ساتھ کثیر تعداد میں مسلمان موجود تھے، مگر کوئی ایسی کتاب وغیرہ نہیں تھی کہ اس میں سب کے نام لکھے ہوئے ہوں، کوئی کم ہی مسلمان ایسا تھا جو اس لڑائی میں شریک ہونا نہ چاہتا ہو، مگر وہ خیال کرتا تھا کہ اس کی غیر حاضری نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کو اس وقت تک معلوم نہیں ہو سکتی جب تک کہ وحی نہ آئے، غرض نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے لڑائی کی تیاریاں شروع کردیں اور یہ وقت تھا جب کہ میوہ پک رہا تھا اور سایہ میںبیٹھنا اچھا معلوم ہوتا تھا، سب تیاریاں کر رہے تھے، مگر میں ہر صبح کو یہی سوچتا تھا کہ میں تیاری کرلوں گا، کیا جلدی ہے، میں تو ہر وقت تیاری کر سکتا ہوں، اسی طرح دن گزرتے رہے، ایک روز صبح کو نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم روانہ ہو گئے، میں نے سوچا ان کو جانے دو، میں ایک دو دن میں تیاری کرکے راستہ میں ان میں شامل ہو جاؤں گا، دوسری صبح کو میں نے تیاری کرنا چاہی، مگر نہ ہو سکی اور میںیوں ہی رہ گیا تیسرے روز بھییہی ہوا اور پھر برابر میرایہی حال ہوتا رہا، اب سب لوگ بہت دور نکل چکے تھے، میں نے کئی مرتبہ قصد کیا کہ آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم سے جا ملوں، مگر تقدیر میں نہ تھا، کاش! میں ایسا کرلیتا چنانچہ نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کے چلے جانے کے بعد میں جب مدینہ میں چلتا پھرتا تو مجھ کو یا تو منافق نظر آتے یا وہ جو کمزور ضعیف اور بیمار تھے، مجھے بہت افسوس ہوتا تھا، (جب میں نے بعد میں معلومات لی تھیں تو ان سے پتہ چلا تھا کہ) نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے راستے میں مجھے کہیں بھییاد نہیں کیا تھا، البتہ تبوک پہنچ کر جب سب لوگوں میں تشریف فرما ہوئے تو آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے فرمایا: کعب بن مالک کہاں ہے؟ بنو سلمہ کے ایک آدمی سیدنا عبداللہ بن انیس رضی اللہ عنہ نے کہا: اے اللہ کے رسول! وہ تو اپنے حسن و جمال پر ناز کرنے کی وجہ سے رہ گئے ہیں، لیکن سیدنا معاذ رضی اللہ عنہ نے کہا: تم نے اچھی بات نہیں کی، اللہ کی قسم! اے اللہ کے رسول! ہم تو انہیں اچھا آدمی ہی سمجھتے ہیں، نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم یہ سن کر خاموش ہوگئے، جب مجھے یہ معلوم ہوا کہ نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم واپس آ رہے ہیں تو میں سوچنے لگا کہ کوئی ایسا حیلہ بہانہ ہاتھ آ جائے جو نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کے غصہ سے مجھے بچا سکے، پھر میں اپنے گھر کے سمجھدار لوگوں سے مشورہ کرنے لگا کہ اس سلسلہ میں کچھ تم بھی سوچو، مگر جب یہ بات معلوم ہوئی کہ نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم مدینہ کے بالکل قریب آ گئے ہیں تو میرے دل سے اس حیلہ کا خیال دور ہوگیا اور میں نے یقین کرلیا کہ جھوٹ آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کے غصہ سے نہیں بچا سکے گا، صبح کو نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم مدینہ منورہ میں پہنچ گئے اور آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کا طریقہیہ تھا کہ جب سفر سے واپس آتے تو پہلے مسجد میں جاتے اور دو رکعت نفل ادا فرماتے، اس بار بھی آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے ایسے ہی کیا اور مسجد میں بیٹھ گئے، اب جو لوگ پیچھے رہ گئے تھے انہوں نے آنا شروع کیا اور اپنے اپنے عذر بیان کرنے لگے اور قسمیں کھانے لگے یہ کل اسی (۸۰) افراد یا اس سے کچھ زیادہ تھے، نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے ان سے ان کے عذر قبول کر لئے اور ان سے دوبارہ بیعت لی اور ان کے لئے دعائے مغفرت فرمائی اور ان کے دلوں کے خیالات کو اللہ تعالیٰ کے سپرد کردیا۔ جب میں آیا تو السلام علیکم کہا، آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے غصے والی مسکراہٹ کے ساتھ جواب دیا اور فرمایا: آؤ۔ پس میں سامنے جا کر بیٹھ گیا، آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے مجھ سے پوچھا: کعب تم کیوں پیچھے رہ گئے تھے؟ حالانکہ تم نے تو سواری کا بھی انتظام کرلیا تھا؟ میں نے عرض کیا: آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کا فرمان درست ہے، میں اگر کسی اور کے سامنے ہوتا تو ممکن تھا کہ بہانے وغیرہ کر کے اس سے نجات پا جاتا، کیونکہ میں خوب بول سکتا ہوں، مگر اللہ گواہ ہے کہ میں جانتا ہوں کہ اگر آج میں نے جھوٹ بول کر آپ کو راضی کرلیا تو کل اللہ تعالیٰ آپ کو مجھ سے ناراض کردے گا، اس لئے میں سچ ہی بولوں گا، چاہے آپ مجھ پر غصہ ہی کیوں نہ فرمائیں، آئندہ کو تو اللہ کی مغفرت اور بخشش کی امید رہے گی، اللہ کی قسم! میں قصور وار ہوں، حالانکہ مال و دولت میں کوئی بھی میرے برابر نہیں ہے، مگر میں یہ سب کچھ ہوتے ہوئے بھی شریک نہ ہو سکا، نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے یہ سن کر فرمایا۔ کعب نے درست بات بیان کردی، اچھا چلے جاؤ اور اپنے حق میں اللہ تعالیٰ کے حکم کا انتظار کرو۔ میں اٹھ کر چلا گیا، بنی سلمہ کے آدمی بھی میرے ساتھ ہو لئے اور کہنے لگے: ہم نے تو اب تک تمہارا کوئی گناہ نہیں دیکھا، تم نے بھی دوسرے لوگوں کی طرح نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کے سامنے کوئی بہانہ پیش کردیا ہوتا، حضور کی دعائے مغفرت تیرے کے لئے کافی ہو جاتی، وہ مجھے برابر یہی سمجھاتے رہے، یہاں تک کہ میرے دل میں یہ خیال آنے لگا کہ نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کے پاس واپس چلا جاؤں اور پہلے والی بات کو غلط ثابت کرکے کوئی بہانہ پیش کردوں، پھر میں نے ان سے پوچھا کہ کیا کوئی اور شخص بھی ہے، جس نے میری طرح اپنے گناہ کا اعتراف کیا ہو؟ انہوں نے کہا: ہاں دو آدمی اور بھی ہیں، جنہوں نے اقرار کیا اور آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے ان سے بھی وہی کچھ فرمایا ہے جو تم سے ارشاد فرمایا ہے، میں نے ان کے نام پوچھے تو انھوں نے کہا: ایک مرارہ بن ربیع عامری اور دوسرے ہلال بن امیہ واقفی ہیں،یہ دونوں نیک آدمی تھے اور جنگ بدر میں شریک ہو چکے تھے، ان کا معاملہ میری طرح کا تھا، ان دو آدمیوں کا نام سن کر مجھے بھی اطمینان سا ہوگیا اور میں چلا گیا۔نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے تمام مسلمانوں کو منع فرمادیا تھا کہ کوئی شخص ان تین آدمیوں سے کلام نہ کرے، دوسرے پیچھے رہ جانے والے اور جھوٹے بہانے کرنے والوں کے لئے یہ حکم نہیں دیا تھا، اب ہوا کیا کہ لوگوں نے ہم سے الگ رہنا شروع کردیا اور ہم ایسے ہو گئے، جیسے ہمیں کوئی جانتا ہی نہیں ہے، بس گویا ہمارے لیے تو زمین تبدیل ہو گئی، پچاس راتیں اسی حال میں گزر گئیں، میرے دونوں ساتھی تو گھر میں بیٹھ گئے، میں ہمت والا تھا، نکلتا، باجماعت نماز میں شریک ہوتا، بازار وغیرہ جاتا، مگر کوئی میرے ساتھ بات نہیں کرتا تھا، میں نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کی خدمت میں بھی آتا، آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم جائے نماز پر جلوہ افروز ہوتے، میں سلام کہتا اور مجھے شبہ سا ہوتا کہ آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کے ہونٹ سلام کا جواب دینے کے ساتھ ہل رہے ہیںیا نہیں، پھر میں آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کے قریب ہی نماز پڑھنے لگتا، اور آنکھ چرا کر آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کو بھی دیکھتا رہتا کہ آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم اس دوران کیا کرتے ہیں، چنانچہ میں جب نماز میں ہوتا تو آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم مجھے دیکھتے رہتے اور جب میں آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کی طرف دیکھتا تو آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم مجھ سے اعراض کر لیتے، جب لوگوں کے الگ ہونے کی مدت لمبی ہو گئی اور میں لوگوں کی خاموشی سے عاجز آ گیا، ایک دن اپنے چچا زاد بھائی سیدنا ابوقتادہ رضی اللہ عنہ کے پاس باغ میںآیا اور سلام کہا اور اس سے مجھے بہت محبت تھی، مگر اللہ کی قسم! اس نے میرے سلام کا جواب نہیں دیا، میں نے کہا: اے ابوقتادہ! تو مجھے اللہ اور اس کے رسول کے ساتھ محبت کرنے والا جانتا ہے یا نہیں؟ اس نے اس سوال کا جواب بھی نہیں دیا، پھر میں نے قسم کھا کر یہی بات کہی مگر جواب ندارد، میں نے تیسری مرتبہ یہی کہا تو ابوقتادہ نے صرف اتنا جواب دیا کہ اللہ اور اس کے رسول ہی بہتر جانتے ہیں، پھر مجھ سے ضبط نہ ہو سکا، میں نے رونا شروع کر دیا اور واپس چل دیا، میں ایک دن بازار میں جا رہا تھا کہ ایک نصرانی کسان، جو ملک شام کا رہنے والا تھا اور اناج فروخت کرنے آیا تھا، وہ لوگوں سے میرا پتہ معلوم کر رہا تھا،لوگوں نے میری طرف اشارہ کیا کہ یہ کعب بن مالک ہے، وہ میرے پاس آیا اور غسان کے نصرانی بادشاہ کا ایک خط مجھے دیا، اس میں لکھا تھا کہ مجھے معلوم ہوا ہے کہ تمہارے رسول تم پر بہت زیادتی کر رہے ہیں، حالانکہ اللہ نے تم کو ذلیل اور بے عزت نہیں بنایا ہے، تم بہت کام کے آدمی ہو، تم میرے پاس آ جاؤ، ہم تم کو بہت آرام سے رکھیں گے۔ میں نے سوچا کہ یہ تو دوہری آزمائش ہے اور پھر اس خط کو آگ کے تنور میں ڈال دیا، ابھی تک چالیس دن گزرے تھے،دس باقی تھے کہ نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کے قاصد سیدنا خزیمہ بن ثابت رضی اللہ عنہ نے مجھ سے آکر کہا کہ نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم فرماتے ہیں کہ تم اپنی بیوی سے الگ ہو جاؤ، میں نے کہا: کیا مطلب ہے؟ طلاق دے دوں یا کچھ اور؟ انھوں نے کہا: بس الگ رہو اور مباشرت وغیرہ مت کرو، میرے دونوں ساتھیوں کو بھییہیحکم دیا گیا، پس میں نے بیوی سے کہا کہ تم اس وقت تک اپنے رشتہ داروں میں جا کر رہو، جب تک اللہ تعالیٰ میرا فیصلہ نہ فرما دے۔ اُدھر سیدنا ہلال بن امیہ رضی اللہ عنہ کی بیوی نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کی خدمت میں آئی اور کہنے لگی: اے اللہ کے رسول !ہلال بن امیہ میرا خاوند بہت بوڑھا ہے، اگر میں اس کا کام کردیا کروں تو کوئی برائی تو نہیں ہے؟ آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے فرمایا: کوئی حرج نہیں، بس وہ صحبت نہ کرنے پائے، اس نے عرض کیا: اے اللہ کے رسول! اس میں تو ایسی خواہش ہی نہیں ہے اور جب سے یہ بات ہوئی ہے، وہ مسلسل رو رہا ہے، جب اس کے بارے میں یہ بات سامنے آئی تو میرے عزیزوں نے مجھ سے کہا: تم بھی نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کے پاس جا کر اپنی بیوی کے بارے میں ایسی ہی اجازت حاصل کرلو، تاکہ وہ تمہاری خدمت کرتی رہے، جس طرح سیدنا ہلال رضی اللہ عنہ کی بیوی کو اجازت مل گئی ہے، میں نے کہا: اللہ کی قسم! میں کبھی بھی ایسا نہیں کر سکتا، معلوم نہیں کہ نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کیا فرمائیں گے، میں نوجوان آدمی ہوں، ہلال کی مانند ضعیف نہیں ہوں، اس کے بعد وہ دس راتیں بھی گزر گئیں اور میں پچاسویں رات کو صبح کی نماز اپنے گھر کی چھت پر پڑھ کر بیٹھا تھا اور یہ معلوم ہوتا تھا کہ زندگی اجیرن ہو چکی ہے اور زمین میرے لئے باوجود اپنی وسعت کے تنگ ہو چکی ہے، اتنے میں کوہ سلع پر سے کسی پکارنے والے نے پکار کر کہا: اے کعب بن مالک! تم کو بشارت دی جاتی ہے۔ یہ آواز کے سنتے ہی میں خوشی سے سجدہ میں گر پڑا اور یقین کرلیا کہ اب یہ مشکل آسان ہوگئی، کیونکہ نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے نماز فجر کے بعد لوگوں سے فرمایا تھا کہ اللہ تعالیٰ نے تم لوگوں کا قصور معاف کردیا ہے۔ اب تو لوگ میرے پاس اور میرے ان ساتھیوں کے پاس خوشخبری اور مبارکباد کے لئے جانے لگے اور ایک آدمی اپنے گھوڑے کو بھگاتے میرے پاس آیا اور ایک دوسرے بنو سلمہ کے آدمی نے سلع پہاڑ پر چڑھ کر آواز دی، اس کی آواز جلدی میرے کانوں تک پہنچ گئی، اس وقت میں اس قدر خوش ہوا کہ اپنے دونوں کپڑے اتار کر اس کو دے دیئے، جبکہ میرے پاس ان کے سوا کوئی دوسرے کپڑے نہیں تھے، میں نے ابوقتادہ رضی اللہ عنہ سے دو کپڑے لے کر زیب ِ تن کیے، پھر نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کی خدمت میں جانے لگا، راستہ میںلوگوں کا ایک ہجوم تھا، وہ مجھے مبارکباد دے رہے تھے اور کہہ رہے تھے کہ اللہ تعالیٰ کا یہ انعام تمہیں مبارک ہو۔ پھر جب میں مسجد میں گیا نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم تشریف فرما تھے اور دوسرے لوگ بھی بیٹھے ہوئے تھے، طلحہ بن عبیداللہ مجھے دیکھ کر دوڑے، میرے ساتھ مصافحہ کیا اورمبارک باد دی، مہاجرین میں سے یہ کام صرف طلحہ رضی اللہ عنہ نے کیا، اللہ گواہ ہے کہ میں ان کا یہ طرز عمل کبھی نہیں بھولوں گا، پھر جب میں نے نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کو سلام کہا اور آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کا چہرہ خوشی سے چمک رہا تھا تو نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے فرمایا: اے کعب!یہ دن تمہیں مبارک ہو، جو سب دنوں سے اچھا ہے، تمہاری پیدائش سے لے کر آج تک۔ میں نے عرض کیا: یہ معافی اللہ تعالیٰ کی طرف سے ہوئی ہے یا آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کی طرف سے؟ آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے فرمایا: اللہ تعالیٰ کی طرف سے معاف کیا گیا ہے۔ اور آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم جب خوش ہوتے تھے تو چہرہ مبارک چاند کی طرح چمکنے لگتا تھا اور ہم آپ کی خوشی کو پہچان جاتے تھے، پھر میں نے آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کے سامنے بیٹھ کر کہا: اے اللہ کے رسول!میں اپنی اس نجات اور معافی کے شکریہ میں اپنا سارا مال اللہ اور اس کے رسول کے لئے خیرات نہ کردوں؟ نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے فرمایا: تھوڑا کرو اور کچھ اپنے لئے رکھ لو، کیونکہیہ تمہارے لئے فائدہ مند ہو گا۔ میں نے عرض کیا: جی ٹھیک ہے، میں اپنا خیبر کا حصہ روک لیتا ہوں، پھر میں نے کہا: اے اللہ کے رسول! میں نے سچ بولنے کی وجہ سے نجات پائی ہے، اب میں تمام زندگی سچ ہی بولوں گا، اللہ کی قسم! میں نہیں کہہ سکتا کہ سچ بولنے کی وجہ سے اللہ نے کسی پر ایسی مہربانی فرمائی ہو، جو مجھ پر کی ہے، اس وقت سے آج تلک میں نے کبھی جھوٹ نہیں بولا اور میں امید کرتا ہوں کہ زندگی بھر اللہ مجھے جھوٹ سے بچائے گا، اس وقت اللہ تعالیٰ نے اپنے نبی پر یہ اٰیات نازل فرمائیں: {لَقَدْ تَابَ اللّٰہُ عَلَی النَّبِیِّ وَالْمُہَاجِرِینَ وَالْأَنْصَارِ الَّذِینَ اتَّبَعُوہُ فِی سَاعَۃِ الْعُسْرَۃِ مِنْ بَعْدِ مَا کَادَ یَزِیغُ قُلُوبُ فَرِیقٍ مِنْہُمْ ثُمَّ تَابَ عَلَیْہِمْ إِنَّہُ بِہِمْ رَئُ وْفٌ رَحِیمٌ۔ وَعَلَی الثَّلَاثَۃِ الَّذِینَ خُلِّفُوا حَتّٰی إِذَا ضَاقَتْ عَلَیْہِمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَیْہِمْ أَنْفُسُہُمْ وَظَنُّوا أَنْ لَا مَلْجَأَ مِنَ اللّٰہِ إِلَّا إِلَیْہِ ثُمَّ تَابَ عَلَیْہِمْ لِیَتُوبُوْا إِنَّ اللّٰہَ ہُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ۔ یَا أَیُّہَا الَّذِینَ آمَنُوْا اتَّقُوا اللّٰہَ وَکُوْنُوْا مَعَ الصَّادِقِینَ} … بلاشبہ یقینا اللہ نے نبی پر مہربانی کے ساتھ توجہ فرمائی اور مہاجرین و انصار پر بھی، جو تنگ دستی کی گھڑی میں اس کے ساتھ رہے، اس کے بعد کہ قریب تھا کہ ان میں سے ایک گروہ کے دل ٹیڑھے ہو جائیں، پھر وہ ان پر دوبارہ مہربان ہوگیا۔ یقیناوہ ان پر بہت شفقت کرنے والا، نہایت رحم والا ہے۔ اور ان تینوں پر بھی جو موقوف رکھے گئے، یہاں تک کہ جب زمین ان پر تنگ ہوگئی، باوجود اس کے کہ فراخ تھی اور ان پر ان کی جانیں تنگ ہوگئیں اور انھوں نے یقین کر لیا کہ بے شک اللہ سے پناہ کی کوئی جگہ اس کی جناب کے سوا نہیں، پھر اس نے ان پر مہربانی کے ساتھ توجہ فرمائی، تاکہ وہ توبہ کریں۔ یقینا اللہ ہی ہے جو بہت توبہ قبول کرنے والا، نہایت رحم والا ہے۔ اے لوگو جو ایمان لائے ہو! اللہ سے ڈرو اور سچے لوگوں کے ساتھ ہو جاؤ۔ (سورۂ توبہ: ۱۱۷۔ ۱۱۹) سیدنا کعب رضی اللہ عنہ کہتے ہیں: اس سے بڑھ کر میں نے کوئی انعام اور احسان نہیں دیکھا کہ اللہ تعالیٰ نے نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کے سامنے مجھے سچ بولنے کی توفیق دے کر ہلاک ہونے سے بچا لیا، ورنہ دوسرے لوگوں کی طرح میں بھی تباہ اور ہلاک ہوجاتا، جنہوں نے آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم سے جھوٹ بولا، جھوٹے حلف اٹھائے، ان کے بارے میں یہ آیت نازل ہوئی: {سَیَحْلِفُونَ بِاللّٰہِ لَکُمْ إِذَا انْقَلَبْتُمْ إِلَیْہِمْ لِتُعْرِضُوْا عَنْہُمْ فَأَعْرِضُوا عَنْہُمْ إِنَّہُمْ رِجْسٌ وَمَأْوَاہُمْ جَہَنَّمُ جَزَائً بِمَا کَانُوْا یَکْسِبُونَ۔ یَحْلِفُونَ لَکُمْ لِتَرْضَوْا عَنْہُمْ فَإِنْ تَرْضَوْا عَنْہُمْ، فَإِنَّ اللّٰہَ لَا یَرْضٰی عَنِ الْقَوْمِ الْفَاسِقِینَ۔} … عنقریب وہ تمھارے لیے اللہ کی قسمیں کھائیں گے جب تم ان کی طرف واپس آؤ گے، تاکہ تم ان سے توجہ ہٹا لو۔ سو ان سے بے توجہی کرو، بے شک وہ گندے ہیں اور ان کا ٹھکانا جہنم ہے، اس کے بدلے جو وہ کماتے رہے ہیں۔تمھارے لیے قسمیں کھائیں گے، تاکہ تم ان سے راضی ہو جاؤ، پس اگر تم ان سے راضی ہو جاؤ تو بے شک اللہ نافرمان لوگوں سے راضی نہیں ہوتا۔ (سورۂ توبہ: ۹۵،۹۶) سیدنا کعب رضی اللہ عنہ کہتے ہیں: ہم تینوں ان منافقوں سے علیحدہ ہیں، جنہوں نے نہ جانے کتنے بہانے بنائے اور جھوٹے حلف اٹھائے اور نبی کریم صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے ان کی بات کو قبول کرلیا اور ان سے بیعت لے لی اور ان کے لیے دعائے مغفرت فرما دی، مگر ہمارا معاملہ چھوڑ ے رکھا، یہاں تک کہ اللہ تعالیٰ نے یہ آیت نازل فرمائی: {وَّعَلَی الثَّلٰثَۃِ الَّذِیْنَ خُلِّفُوْا حَتّٰی اِذَا ضَاقَتْ عَلَیْہِمُ الْاَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَیْہِمْ اَنْفُسُھُمْ وَظَنُّوْٓا اَنْ لَّا مَلْجَاَ مِنَ اللّٰہِ اِلَّآ اِلَیْہِ ثُمَّ تَابَ عَلَیْہِمْ لِیَتُوْبُوْا اِنَّ اللّٰہَ ھُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیْمُ۔ }… اور ان تینوں پر بھی جو موقوف رکھے گئے، یہاں تک کہ جب زمین ان پر تنگ ہوگئی، باوجود اس کے کہ فراخ تھی اور ان پر ان کی جانیں تنگ ہوگئیں اور انھوں نے یقین کر لیا کہ بے شک اللہ سے پناہ کی کوئی جگہ اس کی جناب کے سوا نہیں، پھر اس نے ان پر مہربانی کے ساتھ توجہ فرمائی، تاکہ وہ توبہ کریں۔ یقینا اللہ ہی ہے جو بہت توبہ قبول کرنے والا، نہایت رحم والا ہے۔ (سورۂ توبہ: ۱۱۸) آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کا ہم کو پیچھے کرنا اور ہمارے معاملے کو مؤخر کرنا، جس کا ذکر کیا گیا ہے، یہ ہمارا غزوے سے پیچھے رہ جانے کی وجہ سے نہیں تھا، بلکہ یہ تو ان کی وجہ سے تھا، جنھوں نے آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کے لیے حلف اٹھائے اور آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کے سامنے عذر پیش کیے اور آپ صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم نے ان کے عذر قبول کر لیے۔